torstai 20. helmikuuta 2014

Desucon kaatuu ja nuoret lopettavat harrastamisen - Viimeinen niitti: Desucon Frostbite 2014

En saannut Kingdomia käsittelevää tekstiä vielä julkaistua, mutta eiköhän sekin vielä joskus tule. Ajattelin nyt kuitenkin ensin kirjoittaa coniraportin toistaiseksi parhaasta conista johon olen osallistunut. On kuitenkin syytä muistaa, ettei conin ohjelmien hyvällä tasolla tai yleisellä viihtyvyydellä ole mitään väliä, koska Desucon ampui Frostbitellä itseään nilkkaan:

Coni ei myynnyt loppuun ja tuotti miljoonia tappiota, Anime-lehden päätoimittaja käytti conikansaa hyväkseen tekemällä julmia ihmiskokeita, juopottelevat täysi-ikäiset aiheuttivat järjestyshäiriöitä, kaikki olivat masentuneita, aikuisten pitämät orgiat etoivat tavallisia kävijöitä, ohjelmasalit olivat täynnä/tyhjiä ja +6reen ei enää aio ikinä osallistua animetunnistusvisaan. Nämä kaikki ovat kiveenhakattuja faktoja - mikäli conista ulosjääneiden alaikäisten animeharrastajien puheita on uskominen. Ja miksei olisi?



Keskimääräinen alaikäinen conittaja vs K-18 Frostbiten tyypillinen luento

Royal Space Forcen saamien tietojen mukaan Desuconin pääjärjestäjä Jussi Kari on ottanut tieten tahtoen tehtäväkseen kiusata Suomen nuorisoa ja niitä harvoja aikuisia, jotka yhä puolustavat nuorison oikeuksia. Royal Space Force ei valitettavasti tavoittanut pääjärjestäjä Karia kommentoimaan tapausta. Tähän asiaan lienee vaikuttanut ettei häneen edes yritetty ottaa yhteyttä, mutta yhtäkaikki voimme päätellä ettei mies osaa puolustautua internetissä velloneita huhuja vastaan. Karille ei olla ilmeisesti opetettu myöskään ettei uusia asioita saa kokeilla vaan vanhan, kuluneen, kuolleen ja kituvan konseptin toistaminen hamaan loppuun asti on ainoa oikea tapa johtaa coniteaa.

Monet nuoret harrastajat ovat miettineet jopa kansalaisadressin tai kansalaisaloitteen nostamista Desucon Frostbiten ikärajojen poistamiseksi, ovathan ne ilmiselvästi lainvastaisia. Ensin pitäisi kuitenkin löytää se jokun, joka tietää mitä vastaan ihan konkreettisella tasolla protestoida ja millä perustein. Voisikohan muuan Jussi Kari auttaa alaikäisiä tässä asiassa kun mies kerran on lakioppinutkin.
Kuva: yle.fi sivulta



 Itse Frostbiten ohjelma

yueyay - 2013-08-06 14:16:51 
"Olen monesti kritisoinut Desuconia. Yleensä liput myydään loppuun 15 minuutissa ja porukkaa jää satoja ulkopuolelle. Ja vastapainoksi nyt sitten 90% kohderyhmästä suljetaan ulkopuolelle että saadaan niille kaulapartapervoille lisää luentoja yaoista ja bondagesta. "
Spitaalinen:
"Onko se niin vaikea ihmisten käsittää että yleensä just ne hiukan vielä alaikäiset on niitä aktiivisimpia harrastajia. Ei, ei ne kolmekymppiset tai ne eliitti kakskymppiset."

Alkukevennyksen jälkeen nyt kuitenkin itse asiaan. Ohjelmat Frostbitessa olivat tuttua ja turvallista Desu-tasoa: tänäkin vuonna parhaat esiintymiset saatiin perinteisiltä ohjelmanpitäjiltä. Itsehän en animea tarpeeksi ole vielä ehtinyt katsomaan niin välistä jäi Johanna Karin Haibane Renmei-luento, sillä sarjaan en ole vielä tutustunut. Tämä pitäisi korjata pikimmiten. Luennosta itsestään olen kuullut pelkkää hyvää ja se pitääkin youtubesta myöhemmin katsoa.




Perjantai


Liukuväritissejä ja 3D-tanssityttöjä – digianimaation mahdollisuudet - Petteri "Ptj_Tsubasa" Uusitalo

Studio Pierrot näyttää varoittavan esimerkin. (Kingdom)
Ensimmäinen ja päivän ainut luento-ohjelma, johon osallistuin oli Anime-lehden päätoimittajan, kulttuurivaikuttaja-intellektuelli-blogaajan, Otakunvirka-kästääjän, silmälasi bishounen-charan, Petteri Uusitalon luento Digianimaation mahdollisuuksista. Näin heti alkuun voin todeta tämän olleen mielestäni conin paras luento. En ole koskaan perehtynyt syvemmin animaation tekemisen tekniseen puoleen, joten luento tarjosi itselleni paljon syventävää tietoa ja laajensi ymmärrystäni aiheesta. Erityisen hyvin Ptj_Tsubasa tuo esille (kuvien avulla havainnollistaen), miten digianimaatio on mahdollistanut monet nykyään animessa itsestäänselvyytenä otetut asiat ja miten asia ei näin ole aina ollut.

Koko luento oli täynnä timanttista tietoa sekä harkittua huumoria. Luento oltiin jäsennelty loistavasti niin, että se huipentuisi lopussaan puheeseen kaikkia kiehtovasta 3D-animaatiosta. 3D-animaatio ollaan jo vuosikaudet esitetty suurena uhkana animelle, kuitenkin ptj_tsubasa perustellen osoittaa miten monet näistä uhista ollaan jo opittu välttämään. Erityisesti itseäni kiehtoi miten 3D- ja 2D-animaation yhdistäminen on jo joissain teoksissa saatu toimimaan liki huomaamattomasti.

Luennon loppuun saatiin vielä kaivattu silta historiaan: monet digianimaation saavutuksetkin nähtiin aikanaan uhkana animelle. Kun tulevaisuudessa saadaan 3D ja 2D yhdistettyä lähes huomaamattomaksi niin onko sillä enää katsojalle mitään väliä?



 Miitti


 Ennen Ptj_Tsubasan luentoa, kuitenkin osallistuin Kazoku-miittiin, mitä suuren osallistujamääränsä vuoksi oli mahdotonta järkevästi järjestää. Pientä huutelua lukuunottamatta keskustelut pidettiin lähinnä vierustovereiden kesken, itselleni osui hyvä arpa, kun vieressä istui Ankkuliini (WcDuck). Hauskaahan siellä oli turista tovereiden kanssa, mutta ei mitään suurempaa tapahtunut tai uusiin ihmisiin liiemmin tullut tutustuttua. Kaikki oli parhaita.





Lauantai


Aamuinen pettymys oli todeta, miten "Kiyoku, Tadashiku, Utsukushiku! Takarazuka-teatteri ja sen vaikutus populaarikulttuuriin"-ohjelma tosiaan oli peruutettu. Asiastahan oltiin jo hyvissä ajoin alkuviikosta Desuconin kautta tiedotettu, mutta toivoin sen olevan vain trollausta. Lienen Suomen ainut henkilö joka jäi kaipaamaan tätä historiaburgeria aiheeltaan miellyttävää settiä.



 
Vielä muutamaerä Gradiusta, jooko! - Peliteollisuuden äidin mietelmät - Leena Porri


Ohjelman alussa Espe pyysi katsojia odottamaan kysymystensä kanssa siihen asti, että sai itse puhuttua asiakokonaisuutensa loppuun.

Vielä muutama erä Gradiuasta, jooko!-luennon pitänyt Leena "Espe" Porri suoriutui urakasta kaikenkaikkiaan mallikkaasti. Kenties ongelmani ohjelman kanssa johtuivat enemmän oletusarvoistani, kuin luennosta itsestään. Itselleni japanilainen arcade-kulttuuri on jossainmäärin entuudestaan tuttu ja luennoitsijan esittämät väittämät ja pohdinnat pääasiallisesti tukivat omia ajatuksiani, kuitenkin harvaan asiaan paneuduttiin syvemmin ja asioista puhuttiin varsin yleisellä tasolla. Lopulta luennosta ei jäänyt käteen paljoa muuta kuin Hachiroku_:n tarjoama seura ja muutama yksittäinen yllättävä tiedonripe. Luennolta jäin kaipaamaan lisää syvyyttä ja kenties enemmän pohdintaa kulttuurillisista syistä: miksi japanilainen ja länsimaalainen peliteollisuus eroavat. Edeltävästä pohdinnasta oli muutama hyvä ja syventävä pointti, mutta luento tuntui lopulta varsin luetteloivalta. Kuitenkin perushyvä setti 3/5, helposti läpi.

Kuvateksti oikaistu 19:52 20.2.2014.




Anime elämäntapana - Perttu "Coma_moon" Murto


Kunniavierasohjelmassa sain varsin nopeasti todeta ääninäyttelijöiden kunniavierasohjelmien olevan aina samaa höttöä, eikä Megumi Ogata tähän siis ollut poikkeus. Varjoissa hiippaillen siirryin Perttu "Coma_Moon" Murron luennolle animesta elämäntapana. Viereeni istui jälleen lupsakka vanhempi herrasmies ja twitter-mentorini: Hachiroku, jonka kanssa takarivissä oli toisinaan mukava kommentoida luentoa. 

Coma_Moon piti hyvän puolitoistatuntisen setin, joka oli kevyttä viihdyttävää katseltavaa väsyneelle mielelle. Muutamissa harrastamiseen liittyvissä asioissa emme olleet samaa mieltä, mutta yhtäkaikki luennoitsija pääasiallisesti pyrki perustelemaan kantansa väittämiinsä. Huumorin käyttö oli Coma_moonin vahvuuksien kärkipäässä ja odotan herralta jatkossa lisää hyviä luentoja. Ajankäytöstä ohjelma saa risuja: ehkäpä vahviten aihetta käsittelevät pointit sijoittuivat luennon loppupuolelle, jossa ajanpuutteen vuoksi Coma_moon myönsi joutuvansa kiirehtimään loppuun.



Ekaa kertaa alaikäisenä - parasta ikinä?


Tytöillä eka animusarja menossa
"Ekaa kertaa alaikäisenä - parasta ikinä?"-paneelia johtanut Mikko "lmmz" Lammi oli saannut vahvistuksiinsa Antti "Ana" Myyrän, Matias "madu" Tukiaisen, Maaret "AranaRain" Stepanoffin ja Timo "lunic" Korisevan. Saavuin paneeliin vartin myöhässä käytyäni kaupassa, mutta aiheeseen pääsi nopeasti kiinni. Panelistien keskustelua oli helppo ja miellyttävä seurata, vaikka takanani istui muutama tuntematon trumpetinsoittaja. Mitään syvempää analysointia ei panelisteilta saatu vaan pitkälti pyörittiin samojen pinta-ajatusten äärellä. 

Itse ainakin jäin paneelilta kaipaamaan enemmän ajatuksiaherättäviä mietteitä, joskin Matiakselta kuultiin kaksi hauskaa anekdoottia ja muutama hyvä heitto. Paneelin parasta antia olivat puhujien paljastukset synkästä nuoruudestaan, mm. AranaRain avautui nuoruusvuosistaan yaoin parissa. Hauska, rento, letkeä ja asiallinen pätkä, jonka kävi mielellään kuuntelemassa - ja kävisi toistekin. En pahoittanut mieltäni, vaikka Timo Korisevalta pääsi perussuomalaiseen sanavarastoon kuuluva lipsahdus, tätä lukuunottamatta Timo tuntui olevan panelistina varsin näkymätön ja antoi pitkälti muiden hoitaa puhumisen.




Mamoru Oshiin Patlabor - Matias "Tursake" Kyriacou




Matias "Tursake" Kyriacoun pitämä Patlabor luento oli Desuconin parasta antia. Robottirakkaudestaan tunnettu Tursake pääsi puhumaan itselleen tutusta ja turvallisesta aiheesta. Ohjelman alussa läpikäyty mechan historia oli Tursakkeen comfort-zonea, mikä taittui taitavalta showmieheltä asianmukaisella tavalla. Oli mielenkiintoista kuunnella aiheesta, josta en voi mitenkään sanoa tietäväni kovin paljoa. Yllättävän monien mechatuottajien/animaattoreiden/ohjaajien nimet jäivät luennon jälkeen kuulijan päähän, vaikka yleensä nimien heitteleminen luennoilla ei ole se paras tapa ylläpitää mielenkiintoa. Tursakkeen selostus oli täynnä hauskoja yksityiskohtia ja humoristisia kannanottoja. Tämän miehen luennoista yksikään tuskin jää esiintymisestä kiinni, tätä nuorta herrasmiestä on kertakaikkisen mukava kuunnella puhumassa aiheesta kuin aiheesta. Toivottavasti näemme Tursan puhumassa kesä Desun Sakuga-paneelissa, mikäli herrasmiehet (Tounisin ja Tursakkeen johdolla) pääsevät sanoista tekoihin.

Ohjelma käsitteli kolmea eri aihetta: ensimmäiseksi mechan historia, sitten Mamoru Oshii ja lopulta Patlaboreita. Laaja aihe ja rajallinen aika osittain estivät Tursaketta tuomasta esille kaikkea mechatietämystään. Oshiin tuotokset jouduttiin rajallisen ajan vuoksi käymään läpi melko nopeasti, eikä ohjaajasta saatu kaiken kattavaa kuvaa. Silti tarpeellinen ja hyvin esitetty pohjustus Patlabor-osiota varten, jossa myös Oshiin tuotiin vahvasti esille.

Patlaboria käsiteltäessä veli Turska sortui muutaman kerran pohjustamaan teoksen juonta ja hahmoja hieman liikaa, minkä johdosta luennon hyvä rytmi välillä kärsi. Koko luennon ja Patlabor osion parasta tarjontaa olivat kuvien avulla ajatusten ja väitteiden havainnollistaminen. Tursake oli varannut luennolleen riittävän määrän videoita ja screenshotteja, joiden avulla hän pystyi konkreettisin ja visuaalisten tehokeinoin avaamaan mietteitään maallikoille. Valitettavasti vähäinen 1,5h pituus ja luennolla koetut tekniset ongelmat hankaloittivat tämän nuoren oululaisen jääkarhunkasvattajan esitysurakkaa, minkä vuoksi varmasti jouduttiin vauhdittamaan esitystä jonkin verran. Kenties Oshii osuus jäi juuri kaipaamaan samanlaista videohavainnollistamista kuin mitä Patlabor ja Mechanhistoria tarjosivat?

Olisi mukava ollut keskustella tämän kanssa enemmänkin Patlaborista (Patulammista) luennon jälkeen, mutta miehellä oli Coma_moonin tavoin kiire siirtyä nopeasti muihin maisemiin. Sakuga-paneelin ohella toivon hänen joskus pitävän vielä kattavan luennon mechan historiasta, mikä varmasti kiinnostaisi monia mechagenren ulkopuolisiakin. Ps: Ei saa nimitellä Oshiita lukiofilosofiksi.




Miten animea tehdään? - Valtteri Strömsholm

Mitäs täällä tapahtuu
Valtteri "Tounis" Strömsholm on monien muiden tavoin tuttu näky conien esiintymislavalla. Hieman hermostuneen oloinen vanhaparta kuitenkin repäisi timanttisen setin, jota monet ovat kehuneet conin parhaaksi - eivätkä syyttä. Esityksen aihe varmasti kiinnostaa jokaista animen katsojaa, sillä ainakin itselle nuo lukuisat animen tuotantotiimien nimikkeet ja tittelit eivät itsestään avaudu.

Paperin heittelyllä agressiotaan purkava Tounis otti tilanteen haltuun luennon alusta asti ja puhui itsevarmasti aiheesta, johon hänen huomasi olleen syventynyt. Touniksen vahvuuksiin ehdottomasti kuuluu tämän lavaesiintymistaito, ja vaikka pieni hermostuneisuus herraa alussa saattoi vaivata onnistui tämä kääntämään senkin hyödykseen huumorin kautta.

Huumoria tehokeinonaan loistavasti käyttävä luento oli nautittava, mutta myös informatiivinen. Nimiä lenteli yllättävän vähän, mikä oli luennon rungon kannalta hyvä asia, useimmat näistäkin nimistä olivat Nakamura Yutakan tavoin sopivan entry level tavaraa. Maininnan arvoista luennosta olivat sen upeat diat. Jopa autenttisen gorimu-designin isänä tunnettu - minä - onnistui huomaamaan ohjelman diojen olleen pitkään väännettyjä ja loistavasti sommiteltuja taideoteoksia. Oli ilo katsella paitsi väririkkaita kuvia, mutta yhälailla mukavaa oli seurata käsienheiluttelullaan asioita havainnollistavaa Tounista.

Mitäpä muuta tästä sanoa? Jopa Tounis-tierin luennoksi erinomainen, yltää yhdeksi Desuconin historian parhaista näkemistäni luennoista.




Myöhäisillan hahmontunnistusvisa - Hoothoot, ToriSohva

Ei tähän muutakaan kuvaa voi laitttaa
"Ei enää koskaan hahmontunnistusvisaan. #animepuukko" - 6reenroom twitterissä

Itselleni Frostbiten viimeiseksi ohjelmaksi jäi hahmontunnistusvisa, johon myös osallistuin kilpailijana. Allekirjoittaneen edellis Desun kakkossija vaihtui häviöön, voiton vei Team Animepuukko: Tounis, Tursake ja WcDuck kantoivat kuvitteellisen pystin kotiin. En voi muuta tehdä kuin pyytää anteeksi joukkuetovereiltani 6reenroomilta ja Zeniltä. Vanhat animeparrat Zeni ja Gorim eivät onnistuneet muistamaan hahmojen nimiä, vaikka sarjat ihan hyvin tunnistettiinkin. Toivottavasti Kazokun suuri ja mahtava johtaja Rokkens ei sydämistynyt minuun liiaksi vaan vielä jatkossa osallistuu visailuun, ensi kerralla parempien puolulaisten kanssa. Roku toi arvokasta ja nuorta hyvämuistisuutta joukkueeseemme joten olisi mukava nähdä hänet osallistumassa yövisaan myös jatkossa.

Selityksiä häviölle riittää sillä vetoan paitsi ajomatkojen aiheuttamaan syvään väsymykseen, mutta myös siihen miten meidät skipattiin kokonaan kolmannella kieroksella emmekä saanneet omia kysymyksiä! Oikeusmurha! Farssi! Noustaan barrikaadeille! Tai sitten minun pitäisi myöntää parhaiden voittaneen, minkä tietysti myönnänkin. Tällä kertaa kun ei edes voi vedota huonoihin kysymyksiin. Jos unohdetaan alun pistelaskun sekavuus niin loistavasti organisoitu kisa, kiitos Hoothoot ja Torisohva. Seuraavalla kerralla (Frostbitessä) lupaan tsempata pirteämpänä ja paremmin.

Note to myself: Gosick ja UnGo ovat eri sarjat.



 Kotiinpaluu ja fiilikset


Jätin viimeisen päivän välistä, koska tosiaan oli autoa lähes 1000km tullut ajettua 2 vuorokauden aikana ja nukuttua vain 3 tuntia samassa ajassa. Hervoton väsymys iski pian lähdön jälkeen Lahden moottoritiellä, onneksi kotiin päästiin turvallisesti ja nukkuin siitä seuraavat 12 tuntia putkeen. Desuconista kuitenkin jäi käteen vain hyviä muistoja: luennot olivat rautaisen hyviä ja tunnelma hyvä. Käytävähengaillessa bondasin ja keskustelin parhaiden ydejen kanssa ja tutustuin muutamaan uuteen kaveriin.







Järjestelyt ja yleiset asiat
Conista parhaiten jäi mieleen miten yleinen tunnelma oli mahtava. Verrattuna tavalliseen coniin meno oli huomattavasti rauhallisempaa ja halutessaan jopa käytävällä pystyi rauhoittumaan sekä keskustelemaan ystävien kanssa. Onkin perin vaikeaa jättää vetämättä johtopäätöksiä Frostbiten tunnelmallisen ilmapiirin syiden ja alaikäisten poissaolon väliltä. Kenties suurimpana vaikuttajana ilmapiirin luonteeseen oli ryhmän sisäinen yhteisymmärrys: aiempaa helpommin löysi samankaltaisia ihmisiä ja tuntemattomienkin kanssa pääsi nopeasti juttuun. Vaikka sisältäni olen edelleen pieni tyttö - niin myönnän, että 15-vuotiaan tytön kanssa yhteiset juttumme loppuvat todella nopeasti, mikäli edes kiinnostus animesta ei yhdistä meitä. Lauantaina väsymyksen takia ajatukseni kulkivat hieman hitaammalla ja erityisesti aamulla Desun järjestyksenvalvojien johtajaan Arghyyn törmätessäni pää löi tyhjää eikä juttua tullut.

Mieleen conin järjestelyistä jäi tavallista useampi asia. Kameramiehenä tunnettu Matias "madu" Tukiainen tuskaili päähallin valaistuksen kanssa useaan otteeseen ja pakko se on myöntää, että hieman turhan hämärästi oltiin metsähalli valaistu. Vedenjakopisteillä oli yleensä juotavaa ja se oli riittävän kylmää. Erityisen nerokkaaksi osoittautui PDF-lippusysteemi, joka on tullut jäädäkseen; Desuconin ex-keulamiestä Antti Myyrä totesikin taannoin twitterissä: "Huikean onnellinen fiilis siitä että #Desuconin uudesta e-lippukäytännöstä tykättiin. Homma toimi ja pienellä kehityksellä vielä paremmin. Eli jos pidit vanhasta käytännöstä, pahoitteluni. Siihen ei palata enää koskaan. :3".





Kiitos Desucon!

Onko alaikäisten ulossulkeminen Frostbitestä huono idea, joka tulee johtamaan Desuconin tuhoutumiseen? Tuskin, sillä Suomen coniaktiivisuus on omien havaintojeni perusteella noussut jo niin korkeaksi, että coneilla on varaa lähteä spesialisoitumaan kohti pienempiä kohderyhmiä. Kaikkien conien ei tarvitse pyrkiä tyydyttämään mahdollisimman montaa ihmistä - ja niitäkin kaikkia vain puolivillaisesti.

Desuconillakin on aina ollut agenda: tähdätä ohjelmapainotteiseen sisältöön ja asiallisuuteen. Siinä missä animecon on varsin helposti sisäänpäästävä hengausconi, jossa puolet ohjelmista ovat cosplay-aiheisia, niin Desucon painottaa animeohjelmaansa ja asia sisältöönsä.

Saako Desucon sitten valita asiakkaansa? Kyllä saa. Juuri conien viihdyttävyyden kannaltakin on parempi, että Desucon tähtää tekemään sellaisen conin, minne sen tekijät itse haluavat mennä. Kuka osaisikaan tehdä parempaa tapahtumaa tietynlaiselle harrastajalle, kuin toinen samankaltainen harrastaja? Tälläisten tapahtumien todellinen tuho koittaa juuri silloin, kun tapahtumia aletaan järjestämään vain maksimoidakseen kävijämäärät.

On hyvä muistaa ettei Desuconissa ole kyse kuntarahoitteisesta nuorisotyöstä, jonka nämä aikuiset nyt omivat. Osa nuorista on uhannut jopa lopettaa animeharrastamisen, koska heiltä nyt jää vuosittain yksi coni välistä. Itselleni animeharrastaminen on pääasiallisesti conien ulkopuolella tapahtuvaa tekemistä, joten en osaa samaistua animeharrastamisen lopettamisaikeeseen, vaikka kesän Desucon tuleekin jäämään omalta osaltani välistä (Japanin matka buukattu samalle aikavälille).

Itselleni tämä oli toistaiseksi paras coni jossa olen käynnyt, mutta tuleeko Desucon pärjäämään tällä samalla konseptilla pidemmän päälle? Aivan varmasti tulee ja K-18 konseptin vuosittainen suosio varmasti tulee vain kasvamaan. Kuitenkin Desuconin tuho on vain ajan kysymys, mikäli uskominen on internetin ärrinmurrin-kansaa. Ja miksei olisi?

4 kommenttia:

  1. Moi,

    Kiitos tuosta paneelipalautteesta. Pientä mokailua oli havaittavissa, olihan kyseessä ensimmäinen paneelikeskusteluni koskaan. Pyydän anteeksi tuota sammakkoa, pistän jännityksen piikkiin. Yleensä en päästele moisia sanoja suustani. Moneen väliin minulla olisi ollut kyllä sanottavaa, mutta kokeneemmat, varsinkin Matias, yleensä saivat avattua suunsa minua aiemmin. Hieman risuja annoin tästä paneelin isännälle, että puheenjohto ei aivan täysin toiminut.

    Lunic

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä Matteuksen kaltaiset herrasmiehet ovat kokemuksen kautta nopeita heittämään pointtejaan ja siinä pitää rohkeasti sitten vain saada omat kannat tuotua esiin. Hyvinhän se esitys teikäläiseltäkin meni ja oli ilo kuunnella paneelia, mutta tosiaan niitä puheenvuoroja oltaisiin voitu tasaisemmin jakaa - usean näkökulman kuuleminenhan se paneelin idea taitaa olla.

      Eikös se nyt näin ole, että seuraavassa conissa uutta putkeen ja kokemuksen kautta viitsii tulla rohkeammin esille. Näkisin mielelläni samalta kokoonpanoltakin toisesta aiheesta paneelin.

      Ei siellä mitään mokailua oltu havaittavissa - turhaan tuossa nyt nostan yksittäisen lausahduksen esille. Koko asian esiinnoston tarkoitus oli olla vain keventävänä satiristisena huomautuksena siitä miten kaikesta ei tarvitse pahoittaa mieltään, etenkään kun mitään pahaa ei päässyt sattumaan. Pahoittelen tuon kirjoitusasuni kärkevyyttä - koko huomautus tästä yksittäisestä sammakosta oli tarkoitettu vain satiiriseksi huomautukseksi siitä miten jokun olisi tästäkin pahoittanut mielensä.

      Poista
  2. Moi! Tosi mukavaa jos peliluennostani jäi edes joitain uusia tiedonhippusia käteen ja onnistunut fiilis, vaikka aihe olikin jo tuttu.

    Sen verran oli pakko tulla huomauttamaan, että virheellisesti olet laittanut kuvatekstiin minun käskeneen jättää kysymykset ja kommentit kokonaan pois. Asiahan ei näin mennyt, vaan pyysin yleisöä säästämään puheenvuorot aihekokonaisuuksien välille jotta saisin puhua omat asiani ensin loppuun keskeytyksittä, eikä tapahtuisi ärsyttäviä "juu, olin juuri tulossa siihen.." -episodeja.

    Tällainen väärinkäsityksen oikaisu, etteivät luentoa näkemättömät lukijat nyt ihan natsina pidä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjesta, asia oikaistu :).

      Jäi tuossa sanomatta, mutta viihdyttävä ja mukava luento kuunnella. Luento muistutti minua, että kesällä Japaniin mennessä pitää uskaltautua käydä pachinko parlorilla, kun en viime vuonna kehdannut.

      Poista

Suoraa kritiikkiä saa antaa anonyyminä, en pahoita mieltäni.